Nyheder

Frimann Biler indfører styringssystem på alle sine pladeværksteder

Frimann Biler indfører styringssystem på alle sine pladeværksteder

Frimann Biler har i mere end 30 år handlet med nye og brugte biler, samt været totalleverandør af serviceydelser hertil. Frimann Biler er etableret, ejet og drevet af Kim Frimann, og er i dag en veletableret forretning med i alt 4 bilhuse i Maribo og Nykøbing Falster. I november sidste år tog indehaver Kim Frimann en beslutning om at øge sit fokus på optimering af skadesarbejde, og på hvordan der kunne skabes bedre overblik og indtjening på deres pladeværksteder.

”I starten var det svært 
– men vi er ved at være der”

Kim Frimann udtaler om processen - Hvis vi skal være helt ærlige, så er det isoleret set mere end almindeligt svært at holde indtjening på et pladeværksted. De tider, der er sat i Autotaks, er ofte langt fra den reelle forbrugte tid. Derudover skal der tillægges alle de administrative processer, såsom modtagelse af kunden, overdragelse af kundebil, taksering og bestilling af reservedele, som vi ikke får penge for. Den eneste vej fremad er derfor at sætte fokus på effektivisering og få det optimale ud af forretningsområdet. Vi besluttede at investere, intensivere og sætte fokus på at blive bedst mulig i tæt sammenarbejde med medarbejderne på vores pladeværksteder.

At mestre ledelse af et pladeværksted kræver sin mand, og vi kunne se, at vores værkfører var spændt godt for - hvilket var fuldt forståeligt. Derfor besluttede vi at indføre digitaliseret processtyrings på vores pladeværksteder. I kraft af vores samarbejde med QARS, kunne vi få adgang til processtyringssystemet APROMAS, et system, som vi allerede havde lidt kendskab til igennem vores lak-samarbejdspartner Lakcentrum, som har anvendt systemet på deres lakværksted igennem flere år.

Efter en kort introduktion var vi i gang. De nye rutiner har krævet tilvænning, vores tre dygtige pladeværkførere var i starten en anelse skeptiske, og havde svært ved at tro på, at systemet kunne hjælpe dem i dagligdagen. Men i dag er APROMAS blevet helt uundværlig, og noget ingen af os ville have været foruden. Alt papirarbejde er væk, der er integration til DRACAR, så vi slipper for en masse dobbelt arbejde, og vi har fået et overskueligt og forenklet overblik igennem hele ordreprocessen.

Men tilbage til beslutningen om at skabe bedre overblik og indtjening på vores pladeværksted. Det arbejde starter først rigtigt nu. Når der indføres nye tiltag og strukturændringer i en virksomhed, er det vigtigt, at medarbejderne føler sig trygge, og der skal være plads og tid til tilvænning. Derfor er det først nu, vi skal til at analysere på, hvor vi helt præcist skal sætte ind, og hvilke muligheder vi har for at dygtiggøre os. Vi driver vores virksomhed på fakta, og til det brug giver APROMAS os de rette analyseværktøjer, som kan give de bedste forudsætninger for at træffe de rigtige beslutninger.

Vi kan allerede nu sige, at vi hos Frimann Biler ikke vil undvære APROMAS, for det vil være med til at sikre en god og rentabel skadesforretning fremover.

-----------------------------------------------------------------------------

Vil du vide mere?
Er du kunde til et QARS-værksted, kan du også få glæde af APROMAS på dit Skadecenter. Vil du høre mere, så kontakt Carsten Bennetsen, tlf. 27 75 58 98.